Insidertips – det här vill du veta inför Arena Run!

Nu är det bara en månad kvar tills startskottet för Arena Run går och vem passar bättre att få tips ifrån än självaste bandesigner Michaela Askergren Fröstad? Varsågod – här svarar hon på frågorna som du säkert vill veta inför 18 februari!

Vilket hinder är mest utmanade?

– När du kommer in på innerplan för tredje gången efter att ha sprungit upp och ned till sjätte våningen börjar benen kännas trötta. Då är andra hindret in Wheel Maniac – en stor lång hög av däck som är jobbigt på flera sätt. Fokusera på att inte trampa snett!

ArenaRun_Bana2017_Webb_Hinder12Wheel Maniac – det jobbigaste hindret?

Vad ställer loppet för krav på min fysik?

– Om du kan springa 5 km så kan du ta dig igenom denna bana. Det kommer så klart vara jobbigare med hindren, men perfekt som en extra utmaning!

Skiljer sig banan något från förra året?

– Vi har några nya hinder och dessutom har vi har förlängt vissa av förra årets hinder, så det blir lite mer utmanade 😉

Hur förbereder jag mig för loppet?

Trappträning för att få igång benen är bra liksom att hoppa över saker. Till exempel kan du ställa step up-brädor på rad och hoppa över. Det är inte heller fel att göra burpees, det tränar hela kroppen.

Hur skiljer sig Arena Run jämfört med andra OCR-lopp?

– Våra hinder är konstruerade så att det ska bli ett bra flöde inne på Friends Arena, man kryper, klättrar och springer. Utmaningen ligger främst i hur fort du tar dig igenom banan. Vi har inte hinder där du ska ta hela din kroppsvikt (typ monkeybars etc) eller vatten och el, vilket så gott som alla OCR-lopp har.

Det är bara en månad kvar, finns det några sista minuten-träningstips?

– Fokusera på att köra benstyrka och intervallpass!

Om du vill studera banan i detalj och alla 23 hinder så kan du göra det här. Saknar du svar på vissa frågor kan du kika i vår FAQ.


Arena Run är precis som tidigare ett samarrangemang av Runner’s World, Blixten & Co, PLEX Family och Friends Arena med Stockholm Marathon Gruppen som teknisk arrangör.