Inför loppet


Anmälan
Tävlings- och Motionsklass (5 km): Anmälan är öppen på arenarun.se fram till den 15/2 kl 14:00 för tävlingsklass 14.00. Klass som är tillgänglig därefter är motionsklass kl 15.30 (anmälan öppen fram till 16/2 14:00)
Familjeloppet (2 km): Anmälan är öppen på arenarun.se fram till den 13/2 kl 14:00

Efteranmälan
Efteranmälan till loppet sker under loppdagen den 17 februari från kl 10:00 vid Nummerlappsutdelningen, STADIUM, Mall och Scandinavia. Obs! Endast betalning via SWISH. Efteranmälan är öppen för motionsklassen 15.30 (5 km) och familjeklassen (12.30)

Startnummer och starttid
Den 5 februari skickas ditt startbevis ut via mejl, där du finner både ditt startnummer och din starttid.
Anmälda mellan 5-11 februari: Startbevis skickas ut via mejl 12 februari
Anmälda efter 11 februari: Startbevisen skickas via mejl en gång per dag fram till den 16 februari

Startnummer och starttid
Den 5 februari skickas ditt startbevis ut via mejl, där finner du både ditt startnummer och din starttid.

Var och när hämtar jag min nummerlapp?
Nummerlappen hämtas på STADIUM i Mall of Scandinavia på själva loppdagen den 17 februari från kl 10:00. STADIUM hittar du på plan 0, nära Friends Arena (59°22’14.6″N 18°00’05.8″E). Utdelningen sker i Arena Runs egna diskar (ej Stadiums kassa). OBS! Du behöver hämta ut din nummerlapp ca 75-45 minuter innan din start. Räkna med en viss kötid vid nummerlappsutdelningen.

Håll koll på ditt startnummer
Det viktigaste är att du håller koll på ditt startnummer när du skall hämta ut din nummerlapp.
Det finns 8 kassor att hämta ut nummerlappen i. OBS! Det är viktigt att du går till rätt kassa.

Se tabellen nedan för detaljinformation.

Nummerlappen är personlig och får ej överlåtas till någon annan löpare. Den ska under hela loppet bäras fullt synlig på bröstet. Din nummerlapp är försedd med BibTag vilket är det system vi använder för tidtagning. Chippet sitter redan fastklistrat på baksidan av nummerlappen när du hämtar ut den.

På baksidan av nummerlappen får du gärna skriva ditt namn och telefonnummer till anhörig samt om du medicinerar eller har någon sjukdom. Detta för att underlätta för vår sjukvårdspersonal om du skulle få medicinska problem. Pennor kommer att finnas vid infodisken inne på Friends Arena.

Vid vilken kassa hämtar jag min nummerlapp?

Startnr. Startnr. Startnr. Startnr. Startnr.
Kassa 1 1-75 601-675 1201-1275 1801-1875 2401-2475
Kassa 2 76-150 676-750 1276-1350 1876-1950 2476-2550
Kassa 3 151-225 751-825 1351-1425 1951-2025 2551-2625
Kassa 4 226-300 826-900 1426-1500 2026-2100 2626-2700
Kassa 5 301-375 901-975 1501-1575 2101-2175 2701-2775
Kassa 6 376-450 976-1050 1576-1650 2176-2250 2776-2850
Kassa 7 451-525 1051-1125 1651-1725 2251-2325 2851-2925
Kassa 8 526-600 1126-1200 1726-1800 2326-2400 2926-3000


Startlista

Hela startlistan för Arena Run hittar du på arenarun.se. – där publiceras även även alla resultat efter loppet.

Är Arena Run öppen för publik?
– Ja! Arena Run och hela Friends Arena är öppen för både tävlingsdeltagare och besökare under tävlingsdagen = lördagen den 17 februari. Ta med polarna, familjen eller varför inte hela jobbet och skapa en grym stämning i Sveriges nationalarena. Eftersom Friends Arena är granne med Mall of Scandinavia som bjuder på shopping och underhållning är det naturligtvis enkelt att göra Arena Run till en heldag på alla sätt och vis.

Hur hittar man runt banan?
– Banan är bemannad med funktionärer och är tydligt markerad från start till mål. Det kommer vara omöjligt att springa fel.

Hur varmt är det på Friends Arena 17 februari?
– Inne på arenan är det cirka 15 grader varmt, all löpning sker inomhus.

Vilken utrustning rekommenderas?
– Vanliga löparkläder och skor med bra grepp.

Är man försäkrad under Arena Run genom arrangörerna?
– Nej. Var och en ansvarar för sin egen försäkring. Läs mer vid regler/tävlingsvillkor nedan.

Finns det sjukvård inne på Friends Arena?
– Ja, flera sjukvårdare finns inne på Friends Arena som snabbt är på plats om något skulle inträffa.

Hur ändrar jag i min anmälan?
– Vi tillåter tyvärr inga namnbyten vid Arena Run. En anmälan är personlig och kan inte överlåtas till någon annan. Detta är mycket viktigt för att vi ska veta vilka som deltar i loppet. Arena Run skjuter inte upp någons startplats till kommande år eller återbetalar anmälningsavgiften vid återbud.

Klassindelning

Familjeklassen:
I denna klass springer ni tillsammans med familjen, med barn från 6 år. Ni hjälps åt över hindren och tar er runt den 2 km långa banan. Det är viktigt att ni håller ihop igenom hela loppet. Familjens lagtävling presenteras efter att hela familjeklassen är slutförd.

Tävlingsklassen:
Du som vill vara med och tävla om den bästa tiden deltar i tävlingsklassen, med start mellan kl 14.00 och 14.30. Detta är en blandad klass med män och kvinnor. Den som är snabbast inom den här startgruppen vinner Arena Run 2018. Efter målgången samlar vi de för stunden tre bästa männen och tre bästa kvinnorna på prispodiet. Resultatlistan kan sedan komma att förändras allt eftersom tävlingen fortskrider. De tre männen och kvinnorna som är bäst placerade när sista deltagare i tävlingsklassen gått i mål, är de bäst placerade i tävlingsklassen och de som kommer få dela på prispengarna.

Motionsklassen:
Här deltar män och kvinnor, samt ungdomar från det år man fyller 12.

Lagtävlingen
Det är snittiden för de fyra bästa personerna i laget som räknas. Ett lag består av 4-6 deltagare. Klassindelning på lagtävlingen är Män, Kvinnor, Mixed (man måste vara minst 2 personer per kön i Mixed-klassen). I lagklassen vinner man ära och berömmelse. Vinnarna presenteras på arenarun.se

Hålltider Starter

Klass På plats i Startområde (sektion 133) Starttid
2K Familj 12:25-12:45 12:30-13:00
2K Familj 12:55-13:15 13:00-13:30
5K Tävling 13:55-14:15 14:00-14:30
5K Motion 14:25-14:45 14:30-15:00
5K Motion 14:55-15:15 15:00-15:30
5K Motion 15:25-15:45 15:30-16:00
5K Motion 15:55-16:15 16:00-16:30

Arena Minirun
På innerplan arrangerar vi Arena Minirun, öppet för de minsta barnen (ca 2-5 år). Det är gratis att delta och ingen föranmälan behövs. Här kan ni både springa och heja på deltagarna i de stora loppen samtidigt.

Prispengar
Vi har en prisstege för de tre bästa männen och kvinnorna.
5 000 kr till segrarna, 3 000 kr till andraplatsen och 2 000 kr till tredjeplatsen.
Vinstskatt betalas av pristagarna.

Svårighetsgrad på hinder runt banan?
– Inga hinder är skapade för att utdela fysisk smärta eller behov att bära sin egen vikt. Smärtan, stämningen, utmattningen kan ni uppleva ändå – på naturlig väg.

Hur tränad måste man vara för att fixa Arena Run?
– 5 km hinderbana och drygt 20 hinder är såklart ingen lek, men rätt inställning och mentalitet är viktigare än fysisk topptrim. Det går inte att placera sig i toppskiktet om man inte är i absolut toppform vad det gäller styrka, snabbhet och uthållighet. Men det går såklart att klara utmaningen och ta sig runt banan på sina egna villkor.

Måste man klara alla hinder?
– Ja, hindren är en del av tävlingen men man får gärna hjälpa varandra att ta sig förbi dem. Kontrollanter finns utmed banan för att vägleda och ge tips till löparna hur man på bästa sätt klarar hindret.

Måste man kunna simma för att delta?
– Nej.

Medalj
– Alla som klarar loppet får en medalj vid målgång. Medaljen är ett fint minne från loppet och ditt bevis på att du har genomfört en utmärkt prestation genom att fullfölja Sveriges största inomhuslopp Arena Run.

Maxtid
50 minuter har du på dig att ta dig runt om du startar i sista startgrupp.


Under loppdagen


Hur tar man sig enklast till Friends Arena?
– Till och från Friends Arena tar du dig enklast med kollektivtrafik, spana in sl.se eller SL-appen för aktuella linjer och tidtabeller. För er som åker pendeltåg: Kliv av vid Solna station och följ skyltning mot Friends Arena via den norra uppgången mot Stjärntorget och Mall of Scandinavia. Räkna med ca 10 min promenad till arenan från Solna Station (ca 750 meter).

Hur startar man?
– Vid anmälan blev alla indelade i en startgrupp/tidsslott och via startbeviset hittar man sin starttid. Löparna i varje startgrupp startar i heat om ca 60 deltagare med tre minuters mellanrum. Om någon vill springa med sina kompisar ser man till att gå in i startområdet samtidigt.

Omklädning
Vi erbjuder enklare utrymmen för omklädning, tyvärr finns inga duschar att tillgå. Omklädningsrummen finns på plan 3, (samma plan som huvudentrén) i höjd med sektion 103-104.

Väskinlämning
Alla deltagare har möjlighet att lämna in sin väska utan extra kostnad. Detta görs på plan 3, (samma plan som huvudentrén), vid sektion 104-107.

I väskinlämningen får du två band – ett som du fäster på väskan och ett som du fäster runt din handled. Vi ansvarar dock inte för värdesaker.

Toaletter
Det finns ett flertal toaletter att tillgå på Friends Arena.

Uppvärmning
Uppvärmning sker individuellt. Utrymme för detta finns mellan sektion 127 och 133 på plan 3 (samma plan som huvudentrén).

Startprocedur
Entré till startområdet hittar du vid sektion 133, plan 3, (samma som huvudentrén).

Inom varje starttid släpper vi iväg ca 70 personer var tredje minut. Vill ni springa loppet tillsammans ser ni till att hålla er nära varandra i kön.

Nummerlapp och tidtagning
– Nummerlappen på din tröja är försedd med BibTag och är det system som används för tidtagning. Detta innebär att chippet redan sitter fastklistrat på baksidan av nummerlappen när man hämtar ut den.

Hur gör jag för att starta i samma startgrupp som mina vänner?
– Anmäl dig själv och dina vänner samtidigt så att ni hamnar i samma startgrupp/tidsslott. Väl på Friends Arena går alla in i startområdet samtidigt för att starta i samma heat.

Vätskekontroll
Vatten finns efter trapporna upp till plan 6 (efter 1,5 km) samt på plan 3, sektion 106 (efter 3,2 km).

Första hjälpen
Första hjälpen-sjukvårdare finns på plats längs med banan, på respektive plan.

Brutet lopp
För dig som bryter loppet, meddela närmaste funktionär som guidar dig till närmaste väg tillbaka.

Medalj
Alla som klarar loppet får en medalj vid målgång. Medaljen är ett fint minne från loppet och ditt bevis på att du har genomfört en utmärkt prestation genom att fullfölja Sveriges största inomhuslopp Arena Run.

Produktutdelning
Efter målgång väntar våra sponsorer och partners, som bjuder på dryck och något att tugga på.  

PrisutdelningTävlingsklass
Sker i direkt anslutning till att den sista löparen är i mål efter tävlingsklassen. Prispengar delas ut till de tre snabbaste löparna. Första pris är 5000 kr, andra pris 3000 kr och tredje pris 2000 kr.

Arena Runs fotografer
Professionella fotografer finns på plats längs banan samt vid målgång för att ta bilder och filma loppet. Detta kan komma att användas i marknadsföringssyfte för framtida lopp.

Resultat
– Publiceras på arenarun.se efter loppet.

Klassindelning

Familjeklassen:
I denna klass springer ni tillsammans med familjen, med barn från 6 år. Ni hjälps åt över hindren och tar er runt den 2 km långa banan. Det är viktigt att ni håller ihop igenom hela loppet. Familjens lagtävling presenteras efter att hela familjeklassen är slutförd.

Tävlingsklassen:
Du som vill vara med och tävla om den bästa tiden deltar i tävlingsklassen, med start mellan kl 14.00 och 14.30. Detta är en blandad klass med män och kvinnor. Den som är snabbast inom den här startgruppen vinner Arena Run 2018. Efter målgången samlar vi de för stunden tre bästa männen och tre bästa kvinnorna på prispodiet. Resultatlistan kan sedan komma att förändras allt eftersom tävlingen fortskrider. De tre männen och kvinnorna som är bäst placerade när sista deltagare i tävlingsklassen gått i mål, är de bäst placerade i tävlingsklassen och de som kommer få dela på prispengarna.

Motionsklassen:
Här deltar män och kvinnor, samt ungdomar från det år man fyller 12.

Lagtävlingen
Det är snittiden för de fyra bästa personerna i laget som räknas. Ett lag består av 4-6 deltagare. Klassindelning på lagtävlingen är Män, Kvinnor, Mixed (man måste vara minst 2 personer per kön i Mixed-klassen). I lagklassen vinner man ära och berömmelse. Vinnarna meddelas i Arena Runs sociala medier efter tävlingarnarnas avslut.

Regler / Tävlingsvillkor

Villkor / Tävlingsregler
Genom att betala anmälningsavgiften samtycker du som deltagare till tävlingsreglerna.
§1 som deltagare är du skyldig att känna till samtliga regler för löpartävlingen (se nedan).
§2 som deltagare är du skyldig att följa samtliga regler nedan. Det vill säga – står du på startlinjen – följ reglerna!
§3 Allt deltagande sker på EGEN RISK. Arrangörerna av Arena Run frånsäger sig allt ansvar för skador på deltagarna och deras utrustning. Om någon deltagare skadar sig eller om deras utrustning och/eller kläder går sönder är Arrangörerna inte ansvariga. Vi rekommenderar alla deltagare att ha försäkring för denna typ av lopp.
§4 All registrering för Arena Run är slutgiltigt, du har ingen ångerrätt. Arrangörerna kommer inte återbetala någon anmälningsavgift. Anmälan är personlig och bindande. Startplatsen kan inte överlåtas till någon annan person.
§5 Arrangörerna förbehåller sig rätten att kunna ändra löptävlingens utformning när som helst.
§6 Följ den tydligt markerade banan.
§7 Har du eller någon annan medtävlande skadat sig under racets gång är du skyldig att påkalla tävlingsledningens uppmärksamhet.
§8 Minimiålder för att delta är att du har fyllt 12 år.
§9 Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ställa in racet. Om detta sker betalas anmälningsavgiften tillbaka, men ingen ersättning för resor, hotellbokningar eller liknande står Arena Run för.
§10 Det är inte tillåtet att vara påverkad av alkohol eller droger under tiden du springer loppet. Tävlingsledningen har rätt att plocka dig av banan och diskvalificera dig om du upplevs påverkad av alkohol eller droger.
§11 Det är inte tillåtet att nyttja prestationshöjande preparat. Tävlingsledningen har rätt att plocka dig av banan och diskvalificera dig om du upplevs påverkad av ett sådant preparat.
§12 Arena Run har fotografer på plats. Det tas både stillbilder och rörlig bild. Som deltagare ger du Arrangörerna tillstånd att publicera bildmaterial från eventet i de kanaler Arena Run önskar använda. Detta omfattar även möjlighet att dela detta material med tredje part så som (men inte begränsat till) sponsorer och partners.
§13 Enskild deltagare eller lag som bryter tävlingen är skyldig att meddela detta så fort som möjligt till närmaste funktionär.
§16 Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälningar/biljetter/platser till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Inga bokningar/köp kan göras utan förskottsbetalning. Önskar Du eller Ditt företag betala med fakturering så kan ni kontakta info@arenarun.se

Förändringar av tävlingsregler
– Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra tävlingsreglerna fram till tävlingsdagen. Ändringar meddelas via arenarun.se


Om transport


Hur tar man sig enklast till Friends Arena?

Friends Arena ligger i den framväxande Arenastaden i Solna, strax norr om Stockholm, intill Mall of Scandinavia.

Till och från Friends Arena tar du dig enklast med kollektivtrafik, där spårbunden trafik är den bästa rekommendationen om du besöker oss vid ett evenemang.

Koordinater: Lat N 59° 22′ 21″Lon E 18° 0′ 8″

Ta gärna lite extra tid på dig om det är första gången du besöker oss så att du slipper stressa.

Pendeltåg

Pendeltågstation Solna station, ca 7 min från Stockholms centralstation. Räkna med 10–15 minuters promenad till arenan. Undvik köer och trängsel och välj istället den södra uppgången och följ skyltning mot Friends Arena. Reseplanerare SL.se (öppnas i nytt fönster).

Tunnelbana

Tunnelbanestation Solna centrum (blå linje). Att promenera från Solna centrum till Friends Arena tar ungefär 20–25 minuter (ca 1,4 km). Reseplanerare SL.se (öppnas i nytt fönster).

Spårvagn

Spårvagnen stannar vid hållplats Solna centrum. Räkna med 20–25 minuters promenad till arenan (ca 1,4 km).  För tidtabeller och hållplatsinformation se sl.se

Bussar

Hållplats Solna stationSe busslinjer och tidtabeller på sl.se

Vid evenemang på Friends Arena sätter SL in extratrafik. Mer information finns på SL.se inför evenemanget.

Friends Arena strävar efter att kunna erbjuda hög tillgänglighet för alla gäster. På friendsarena.se kan du läsa om vilka alternativ vi erbjuder dig med funktionsnedsättning för att göra ditt besök så trevligt och smidigt som möjligt.