FAQ

Är Arena Run öppen för publik?
Ja! Arena Run och hela Friends Arena är öppen för både tävlingsdeltagare och besökare under tävlingsdagarna = 24 och 25 januari. Ta med polarna, familjen eller varför inte hela jobbet och skapa en grym stämning i Sveriges nationalarena. Eftersom Friends Arena är granne med Mall of Scandinavia som bjuder på shopping och underhållning är det naturligtvis enkelt att göra Arena Run till en heldag på alla sätt och vis.

Hur hittar man runt banan?
Banan är bemannad med funktionärer och är tydligt markerad från start till mål. Det kommer vara omöjligt att springa fel.

Hur varmt är det på Friends Arena 24 & 25 januari?
Inne på arenan är det cirka 12-15 grader varmt, all löpning sker inomhus.

Vilken utrustning rekommenderas?
Vanliga löparkläder och skor med bra grepp.

Måste jag kunna simma för att delta?
Nej.

Är man försäkrad under Arena Run genom arrangörerna?
Nej. Var och en ansvarar för sin egen försäkring. Läs mer vid regler/tävlingsvillkor nedan.

Finns det sjukvård inne på Friends Arena?
Ja, flera första hjälpen sjukvårdare finns inne på Friends Arena som snabbt är på plats om något skulle inträffa.

Finns det tillgängliga toaletter?
Ja, det finns ett flertal toaletter att tillgå på Friends Arena

Ta buss eller pendeltåg till loppet
Till och från Friends Arena tar du dig enklast med kollektivtrafik, spana in sl.se eller SL-appen för aktuella linjer och tidtabeller. För er som åker pendeltåg: Kliv av vid Solna station och följ skyltning mot Friends Arena via den norra uppgången mot Stjärntorget och Mall of Scandinavia. Räkna med ca 10 min promenad till arenan från Solna Station (ca 750 meter).

Måste jag klara alla hinder?
Ja, hindren är en del av tävlingen men man får gärna hjälpa varandra att ta sig förbi dem. Kontrollanter finns utmed banan för att vägleda och ge tips till löparna hur man på bästa sätt klarar hindret.

Vart kan jag se min starttid?
Här  hittar du alla starttider.

Svårighetsgrad på hinder runt banan?
Inga hinder är skapade för att utdela fysisk smärta eller behov att bära sin egen vikt. Smärtan, stämningen, utmattningen kan ni uppleva ändå – på naturlig väg.

Hur tränad måste jag vara för att fixa Arena Run?
Arena Run erbjuder klasser i alla nivåer. Välj mellan att springa en reducerad bana om 2 km, den klassiska distansen 5 km, eller årets nyhet 10 km för den som vill ha en extra utmaning. I år finns även möjlighet att springa Stafetten den 24 januari, där man i lag om max 4 personer springer en stafett på sammanlagt 16 km – totalt 8 varv runt en 2 km lång bana på pitchen och i arenan.

Hinderbana och flertalet hinder är såklart ingen lek, men rätt inställning och mentalitet är viktigare än fysisk topptrim. Det går inte att placera sig i toppskiktet om man inte är i absolut toppform vad det gäller styrka, snabbhet och uthållighet. Men det går såklart att klara utmaningen och ta sig runt banan på sina egna villkor.

Villkor / Tävlingsregler
Genom att betala anmälningsavgiften samtycker du som deltagare till tävlingsreglerna.

  1. Som deltagare är du skyldig att känna till samtliga regler för löpartävlingen (se nedan).
  2. Som deltagare är du skyldig att följa samtliga regler nedan. Det vill säga – står du på startlinjen – följ reglerna!
  3. Allt deltagande sker på EGEN RISK. Arrangörerna av Arena Run frånsäger sig allt ansvar för skador på deltagarna och deras utrustning. Om någon deltagare skadar sig eller om deras utrustning och/eller kläder går sönder är Arrangörerna inte ansvariga. Vi rekommenderar alla deltagare att ha försäkring för denna typ av lopp.
  4. All registrering för Arena Run är slutgiltigt, du har ingen ångerrätt. Arrangörerna kommer inte återbetala någon anmälningsavgift. Anmälan är personlig och bindande. Startplatsen kan inte överlåtas till någon annan person.
  5. Arrangörerna förbehåller sig rätten att kunna ändra löptävlingens utformning när som helst.
  6. Följ den tydligt markerade banan.
  7. Har du eller någon annan medtävlande skadat sig under racets gång är du skyldig att påkalla tävlingsledningens uppmärksamhet.
  8. För att delta i 5k-loppen ska du deltagaren ha fyllt 12 år.
  9. Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ställa in racet. Om detta sker betalas anmälningsavgiften tillbaka, men ingen ersättning för resor, hotellbokningar eller liknande står Arena Run för.
  10. Det är inte tillåtet att vara påverkad av alkohol eller droger under tiden du springer loppet. Tävlingsledningen har rätt att plocka dig av banan och diskvalificera dig om du upplevs påverkad av alkohol eller droger.
  11. Det är inte tillåtet att nyttja prestationshöjande preparat. Tävlingsledningen har rätt att plocka dig av banan och diskvalificera dig om du upplevs påverkad av ett sådant preparat.
  12. Arena Run har fotografer på plats. Det tas både stillbilder och rörlig bild. Som deltagare ger du Arrangörerna tillstånd att publicera bildmaterial från eventet i de kanaler Arena Run önskar använda. Detta omfattar även möjlighet att dela detta material med tredje part så som (men inte begränsat till) sponsorer och partners.
  13. Enskild deltagare eller lag som bryter tävlingen är skyldig att meddela detta så fort som möjligt till närmaste funktionär.
  14. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av anmälningar/biljetter/platser till evenemang. När bokning har skett är du som kund bunden av ditt köp. Inga bokningar/köp kan göras utan förskottsbetalning. Önskar Du eller Ditt företag betala med fakturering så kan ni kontakta info@arenarun.se

Förändringar av tävlingsregler
– Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att ändra tävlingsreglerna fram till tävlingsdagen. Ändringar meddelas via arenarun.se

Vad är Stafetten?
I år öppnas dörrarna till arenan en dag tidigare i och med årets kanske första och roligaste AW – ”Arena Run Stafetten” – där kompisgäng och företag ges möjligheten att springa en stafett på sammanlagt 16 km – totalt 8 varv runt en 2 km lång bana på pitchen och i arenan. Lagen får bestå av max 4 deltagare och de avgör själva hur distanserna fördelas sinsemellan. Med andra ord – vill en deltagare ta stafettpinnen 3 varv runt banan och en annan bara 1 varv så går det bra, bara ni tillsammans springer stafettens 16 km.

 

Vad kostar det att anmäla sig till Stafetten?
Kostnaden är 1200kr per lag, duschkuponger finns att köpa på plats och tillsammans med Carlsberg Bar erbjuds även 2 olika AW-paket.

 

Hur anmäler jag mig till Stafetten?
Anmälan görs lagvis via arenarun.se.

Anmäl ditt lag här

Du anger en kontaktperson till respektive lag. Övriga deltagares kontaktuppgifter fyller ni i, i samband med uthämtandet av nummerlapparna.

 

Går det att köpa värdekoder till Stafetten?
Ja! Värdekoder är perfekt för det stora företaget som vill ha med många lag. Köp värdekoder och registrera hela laget vid senare tillfälle. Koderna skickas via mejl inom 15 minuter efter bekräftad order.

Köp värdekoder och AW-Paket här

Vilka AW-paket finns tillgängliga?
Tillsammans med Carlsberg Bar finns två olika AW-paket att välja mellan.

  1. 125 kr
    1x Öl/Vin/Cider
    Snacks
  2. 325 kr
    2x Öl/Vin/Cider
    Mat, välj mellan:
    Sallad med varmrökt lax
    2. Hamburgare
    3. Vegetariskt alternativ

Vilka betalmetoder finns tillgängliga?
Du kan välja att betala via företagsfaktura eller med kort.

Hur länge är anmälan till Stafetten 24/1 öppen?
Anmälan är öppen fram till 23/1 kl 12.00 eller till det att loppet är fullt.

Går det att efteranmäla sig på plats?
I mån av plats kommer det vara möjligt att efteranmäla sig och betala via SWISH på loppdagen. Det görs vid nummerlappsutdelningen under dess ordinarie öppettider.

Hur många personer får man vara i ett lag under Stafetten 24 januari?
Man får vara max 4 personer i ett lag.

Vad är det för åldersgräns för Stafetten?
Åldersgränsen för att springa Stafetten är 18 år.

Var och när hämtar jag min nummerlapp?
Alla deltagare skall bära nummerlapp. Ni hämtar ut dessa lagvis från fredag kl 16:00 på Stadium i Mall of Scandinavia.

Preliminära starttider 24 januari
Första start sker kl 18:00. 35 personer startar varannan minut.

Finns möjlighet till omklädning och dusch i Friends Arena?
Vi erbjuder enklare utrymmen för omklädning. Omklädningsrummen finns på plan 3, (samma plan som huvudentrén) i höjd med sektion 103-104. Det finns också möjlighet att köpa duschkuponger för dig som vill duscha efter loppet.

Medhavda väskor kan lämnas in på väskinlämningen, inga väskor lämnas i omklädningsrummen eller duschutrymmet.

Var kan jag lämna min väska?
Alla deltagare har möjlighet att lämna in sin väska utan extra kostnad. Detta görs på plan 3, (samma plan som huvudentrén), vid sektion 104-107.

I väskinlämningen får du två band – ett som du fäster på väskan och ett som du fäster runt din handled. Vi ansvarar dock inte för värdesaker.

Hur länge är anmälan till 25/1 öppen?
Elit, 5K, 10 K: Anmälan öppen på arenarun.se fram till den 24/1 kl 20.00.
Familjeloppet (2K): Anmälan på arenarun.se fram till den 24/1 kl 20.00.

Går det att efteranmäla sig på plats?

I mån av plats kommer det vara möjligt att efteranmäla sig och betala via SWISH på loppdagen. Det görs vid nummerlappsutdelningen under dess ordinarie öppettider.

Startnummer och starttid
Den 16 januari skickas ditt startbevis ut via mejl, där finner du både ditt startnummer och din starttid. För er som anmäler efter det datumet kommer vi skicka startbevisen fortlöpande en gång per dag fram till fredag den 24e.

Var och när hämtar jag min nummerlapp?
Information om detta kommer närmre loppdagen.

Vad är åldersgränsen för 5K loppet?
Arena Run 5K får man springa det året man fyller 12 år.

Vad är det för åldersgräns för 2K loppet?
Arena Run 2K får man springa det året man fyller 6 år.

Vad är det för åldersgräns för 10K loppet?
Arena Run 10K får man springa det året man fyller 14 år.

Hur många får man vara i ett lag?
Man får vara 4-6 personer i ett lag.

Hur anmäler man sig som lag?
Alla gör en individuell anmälan även om ni ska springa som lag, sedan fyller ni i lagnamn i anmälan.
Det är viktigt att alla skriver exakt samma lagnamn.

Hur gör jag för att starta i samma startgrupp som mina vänner?
Anmäl dig själv och dina vänner samtidigt så att ni hamnar i samma startgrupp/tidsslott. Väl på Friends Arena går alla in i startområdet samtidigt för att starta i samma heat.

Preliminära starttider 25 januari
2K 11:30-12:45
5K Elit 13:45
10K Elit 14:15
10K 14:20
5K 14:45

Startlista
Hela startlistan för Arena Run hittar du på arenarun.se. – där publiceras även även alla resultat efter loppet.

Får alla medalj?
Ja, alla som klarar loppet får en medalj vid målgång. Medaljen är ett fint minne från loppet och ditt bevis på att du har genomfört en utmärkt prestation genom att fullfölja Sveriges största inomhuslopp Arena Run.

Kan jag avboka min startplats?
Det går ej att avboka din startplats. En betald anmälan till Arena Run ses som bekräftad och definitiv. Startavgiften återbetalas således inte.

Det finns dock ett undantag om du köper vårt avbokningsskydd i samband med anmälan. Avbokningsskyddet kostar 100 kr och börjar gälla då den är betald och upphör att gälla i och med att evenemanget påbörjats. Vid uppvisande av läkarintyg, intyg från naprapat, massör eller företagshälsovård så återbetalar vi startavgiften. Intyget skickas till Arena Run AB, Enskedevägen 95, 122 63 Enskede eller genom mail till info@arenarun.se. Det går bra att skicka läkarintyget upp till en vecka efter loppet.

Finns möjlighet till omklädning och dusch i Friends Arena?
Vi erbjuder enklare utrymmen för omklädning. Omklädningsrummen finns på plan 3, (samma plan som huvudentrén) i höjd med sektion 103-104.

Tyvärr finns inga duschar att tillgå den 25 januari.

Var kan jag lämna min väska?
Alla deltagare har möjlighet att lämna in sin väska utan extra kostnad. Detta görs på plan 3, (samma plan som huvudentrén), vid sektion 104-107.

I väskinlämningen får du två band – ett som du fäster på väskan och ett som du fäster runt din handled. Vi ansvarar dock inte för värdesaker.