AVSNITT 1

Är löpteknik bortkastat?

**VARNING** De coacher som älskar att inleda teknikpass med “höga knän” en gång till får sluta läsa på en gång.

Att träna teknik kan vara antingen det mest värdelösa eller bland det bästa du kan göra för din löpning. Att läsa om löpteknik är oftast inte mycket bättre. Ni läsare som fortfarande är kvar, håll ut ett par paragrafer till, för jag vill egentligen inte slösa er tid på teori. Så, varför överhuvudtaget en text?

Att bli snabbare kan man bli på tre sätt. Antingen genom att bli starkare – genom fysisk träning (eller olika former av kost/doping). Att pressa sin styrka till max – genom olika typer av mental resistensträning. Eller genom att göra av med mindre energi. Det enklaste sättet för det senare är att fixa till löptekniken. Med andra ord – det den här texten (och det här träningspasset) handlar om.

Så, hur gör fixar jag min teknik? Och, varför inga höga knän?

De flesta löpare jag kommer i kontakt med gör löpteknikövningar utan att veta varför. Att be en löpare göra höga knän utan förklaring är ungefär som att be en normal svensk 11-åring läsa en bok om finansiella derivat. Det ger förmodligen något, men oftast lite oklart vad.

Jag har släppt ett träningspass som du kan lyssna på i dina hörlurar. Den tar upp Tre Principer som du kan använda dig av för att göra din löpning snabbare. I den får lära dig dig tre principer för löpträning. Varför principer?

Höga knän* behöver inte vara inte fel i sig. Men om du inte förstår vad du gör, hur du gör och viktigast av allt – varför du gör det, så är det oftast bättre att använda dina minuter till att faktiskt springa en handfull extra intervaller istället.

De tre principerna vi går igenom är 1) Hållning – för att använda gravitationen. 2) Studs – att optimera fotisättning och frekvens för att använda kroppens egna “fjädringar”, och 3) Motorerna – att hitta rätt position och stegfrekvens för att aktivera kroppens fyra viktigaste muskler för löpning.

Träningspasset är cirka 30 minuter långt, och finns på Spotify.

* Även om just höga knän inte alltid är särskilt effektiva för att förbättra en långdistanslöpares teknik oavsett. Mer om det en annan gång…!


Nästa avsnitt – Snabbhet – släpps tisdag 29 januari!